Szakmai fórum mezőgazdasági gépész, géptechnikus és gépjavító szakos középiskolásoknak

DAMMANN DT3500 H S5 DTPA 10036 DAS önjáró szántóföldi permetező2020-01-13

Elődje 2005-ben aranyérmet nyert az Agritechnica kiállításon Hannoverben. Ez a továbbfejlesztett gép az AGROmashEXPO, AgrárgépShow 2020 Nemzetközi Termékfejlesztési díj különdíjasa. A permetezővel kapcsolatos újdonságokról az alábbiakban olvashat.

 

10000 literes 36 m-es munkaszélességű 3 tengelyes önjáró permetező.

Költségmegtakarítás

Amikor 2003-ban a Dammann cég piacra dobta az első háromtengelyest akkor még kezdődő, azonban mára már égető problémává vált a rohamosan fejlődő gépekhez a megfelelő kezelőszemélyzet megtalálása. Ezzel a géppel egy kezelő nagyobb teljesítményre képes, mint két átlagos méretű permetezőgéppel. Ez munkaerő, és jelentős költségmegtakarítást eredményez.

Nagy területteljesítmény

Emellett másik nagy probléma, az állandóan változó szélsőséges éghajlati viszonyok miatt a növényvédelmi problémákra való azonnali reakció, a lehetőségekhez képest legnagyobb területen, a lehető legkevesebb kezelő személyzettel. Erre volt akkor válasza a Dammann-ak a 6 kerekű 8000 literes önjáró permetezője amely DT2600 A3 -nak lett elnevezve.

Ha 150l/ha kijuttatással számolunk a 10.000 literes tartály elegendő több mint 66 Ha növényvédelmi munka elvégzésére. 15-18 km /h munkasebességnél és 36m keretszélességnél ez 55-65 Ha/ óra teljesítményt eredményez. A tankolások száma kb. felére csökken a ma használatos gépekhez képest, ami az effektív hasznos munkaidő arányát és ezzel a napi teljesítményt jelentősen növeli. Ha a géppel egy óra alatt kb. 60 Ha-t lepermetezünk és 15 perc alatt megtankoljuk akkor 8 órás munkaidőben akár  6 tankolással 360 Ha napi teljesítmény is elérhető.

Euro V motor, precíziós növényvédelem

2018-ben debütált a DT3500H S5 névre keresztelt utód, amelyben erősebb és környezetbarátabb EURO V –ős motor lett beépítve, megtartva a megelőző modell előnyeit, továbbá alkalmas a  precíziós gazdálkodás mai kor igényét kielégítő extra kijuttatásra is.  Ezzel nem csak nagy teljesítmény érhető el alacsony költséggel, hanem a legkorszerűbb helyspecifikus kijuttatás  is biztosítható.

EcoDrive rendszer

A motor mindig a legtakarékosabb üzemmódra törekszik, amely azt jelenti, hogy csak olyan fordulaton működik amit a fogyasztók (hajtás, szivattyúk, DAS, keretmozgatás) igényelnek. Ezzel jelentősen lecsökken a fogyasztása és a környezetszennyezése. Ez a rendszer a hidraulika igénybevételét minimalizálja és a teljesítményét optimalizálja.

Kipörgésgátlás, lejtmenetvezérlés

A járószerkezet el van látva kipörgésgátló rendszerrel, így a nehéz mély terepen is kiemelkedő a terepjáró képessége. Ha egy kerék kipörög az olajat elveszi a rendszer és a másik kerékhez továbbítja. Emelkedőn fokozatosan emeli a motorfordulatot és tartja a kívánt sebességet.  Lejtőn a gépet hidraulikusan fékezi és nem engedi meggurulni, így szintén tartja a kívánt sebességet.

 

dammann-dsc04717

 

Környezetre gyakorolt hatás:

Kisebb talajtaposás

A 6 db nagyméretű gumiabroncsnak köszönhetően a legjobban van minimalizálva a talaj taposás, úgy hogy a gép a maximálisan megengedett közúti űrszelvénybe beférjen. A gép kaphat tengelyenkénti guminyomás állító berendezést, amelyet a sofőr az ISOBUS terminálon keresztül tud állítani. Ennek köszönhetően a gép felfekvő felületét lehet megnövelni, míg közúton a gördülési ellenállást lehet csökkenteni.

Az első és a hátsó kerekek kormányozhatósága miatt a gép fordulékonysága a méretéhez képest kiváló, illetve ennek köszönhetően a kanyarban a növénytaposás minimalizálva van. Aktuális környezetvédelmi előírásokat teljesítendő Euro V-ös a motor valamint SCR rendszerrel is és DPF BOX-al fel van szerelve.

Az egy kerékre eső tömeg miatt a 10.000 literes gép a 6 db 520/85R42 kerékkel kisseb talajnyomást biztosít, mint a piacon kapható 6-8.000 literes kéttengelyes gépek.

Minimális elsodródás, jobb fedettség

A Dammann permetezők az általuk kifejlesztett és szintén több frissítésen átesett D-A-S kerettel (dupla légrásegítéses rendszer) rendelhetők. Ennek a rendszernek köszönhetően a fúvóka előtt és mögött is 1 -1 függőleges légáram helyezkedik el. Ezzel a menetszél vagy a légköri szél közömbösíthető egészen 10 m/s (36 km/h) sebességig. A gépre nincs hatással a szélirány, így csak annak mennyiségét kell állítani. A keret nem a vázra erősített plusz légzsákkal rendelkezik, hanem egy úgynevezett légszekrénnyel, amely egyben maga a keret is. A légmennyiség 45.000-60.000 m3/h lehet, amit fokozatmentesen lehet állítani. A gyártó mindig Lechler ID 120-XX légbeszívásos fúvókákkal szereli a gépet. A méretét a megrendelő választja ki. Ezen megoldásnak köszönhetően a fedettség jelentősen javul, a levelek fonákjára is jut permetlé, illetve a légrásegítéses permetezés minden előnye ennél a kialakításnál is megmutatkozik. Ezzel a megoldással lehet minimalizálni az elsodródást, továbbá a kijuttatandó vegyszer és lémennyiség is csökkenthető.

Garantált l/ha és optimális cseppméret

Mint minden más a piacon lévő permetező, a DAMMANN Profi-Class család is garantálja az állandó kijuttatási értéket (l/ha), de ezek mellett az optimális nyomástartományt is, mellyel garantálja a cseppméretet. Amennyiben a gépet azonos típusú különböző méretű fúvókákkal szerelik fel, lehetőség van a fúvókák automatikus menet közbeni váltására. A kívánt nyomáshoz és cseppmérethez automatikusan kiválasztja a megfelelő fúvókát. Ennek következtében jelentősen nő a gép rugalmassága a sebességet tekintve, úgy hogy a szóráskép is megfelelő marad.

Környezeti szennyezés minimalizálása

A géptisztán tartása érdekében fel lehet szerelni opcionálisan egy hidraulikus működtetésű kábeldobos magasnyomású mosó berendezést, amely a vizet egy beiktatott szűrőn keresztül a tiszta vizes tartályból kapja. Ennek köszönhetően a gép már a munka befejeztével a tábla szélén lemosható, amely nitrosol kijuttatás esetén nagyon előnyös lehet a gépre nézve. A tartály belső kimosásáról egy rotációs kimosórendszer gondoskodik, a JKI-által megengedett maximális 15% helyett a tartályban maradt szermaradvány mindösszesen 2,7%, ez a mosóvíz pedig „felülkezelésként” a táblán kijuttatható.

Nincs átfedés, nincs kezeletlen terület

A terminál tartalmazza a Track-Leader és Section Controll GPS szoftvert is, amely nem csak a művelőutakon való haladást mutatja, hanem a szórókeretet és a fúvókákat is vezérli. A keret szakaszolása lehet 8-18 vagy akár fúvókánként (72) szakasz is. Ennek köszönhetően kizárható a dupla átfedés és a kihagyott sáv. A kezelőnek csak a megfelelő helyen történő haladásra kell figyelni, ami automata kormányzással is megoldható. A gép által felvett tábla geometriák, kimenthetők egy adathordozóra, amelyek utána számítógépre áttölthetők. A navigáció festéssel jelzi a sofőr felé az elvégzett munkaterület.

Termék innovációja:

  • Fúvókánkénti szakaszolás
  • Ívkompenzációs kijuttatás
  • pH érték és hőmérséklet mérés
  • ISOBUS terminálok

 

dammann-kabin belső

 

A Dammann GmbH magyarországi képviselője a Starcz Kft.
www.starczkft.hu